Aromatherapie versus Psychotherapie

Waarom gebruik ik soms aromatherapie in combinatie met de gesprekstherapie?
Het aroma van de etherische oliën heeft een grote invloed op onze stemmingen en emoties zoals depressie, woede, slaapproblemen, stress, verdriet, angsten, nachtmerries, …

Nu, sinds de Corona-maatregelen gebruik ik bij iedere psychotherapiesessie steeds de verstuiver. Dit is voornamelijk om de ruimte te ontsmetten en te zuiveren. Tegelijkertijd kan ik ook iets in de verstuiver doen om de immuniteit te versterken.

Je kan aromatherapie inzetten voor iedereen. Zowel baby’s, kinderen, vrouwen, mannen en ouderen.

Regelmatige behandelingen met etherische olie draagt bij tot een opvallende verbetering bij deze klachten. Maar ook gewoon in het algemeen, bij andere klachten. (verkoudheid, oorpijn, droge hoest, keelpijn, weerstand opbouwen, …)

Maar wat zijn etherische oliën?
Etherische olie is de geurende olie die gewonnen wordt uit planten.

In het oude Egypte wist men al dat je uit bloembladen, takjes, zaden en hout heilzame oliën te destilleren. In onze haastige maatschappij is aromatherapie opnieuw ontdekt als holistische geneeswijze, die hulp kan bieden bij ieders behoefte aan ontspanning, innerlijke balans en natuurlijke genezing.

Hoe verloopt hun werking?
Etherische oliën worden goed opgenomen door de huid. En via de huid komen ze in de bloedbanen terecht. Fysiologisch gezien hebben de oliën niet alleen invloed op de functie van de organen en de weefsels, maar ook op de zenuwbanen die de organen en de weefsels beheersen. Ze hebben een positieve invloed op het lichaam.

Bovendien zijn er oliën die antiseptisch en antibacterieel werken, deze kunnen dan weer goed worden ingezet om het immuunsysteem te stimuleren.

Het herstel van de emotionele balans kan ook fysieke klachten wegnemen of verminderen. Daarom is Aromatherapie een verademing voor lichaam en geest.

Aromatherapie en Hoogsensitiviteit?

HSP´s (hoogsensitieve personen) hebben een zeer fijngevoelig zenuwstelsel.

Zenuwen en zintuigen vangen subtiele signalen op, die in de hersenen verwerkt worden. HSP’s zijn gevoelig tot zeer gevoelig voor geuren. Sommigen krijgen hoofdpijn of hebben last van allergische reacties als ze bepaalde geuren inademen. .  HSP-kinderen ervaren alles heel sterk en hebben vaak extra aandacht en rustmomenten nodig om alles los te laten. Daar kan aromatherapie, het verstuiven van etherische olie, bij helpen!